20 Ocak 2017 Cuma
Bir Şirket Hikayesi : A&P ( Great Atlantic and Pacific Tea Company)
Great Atlantic and Pacific Tea Company, dünyanın ilk büyük bakkaliye zinciriydi. 1859 yılında New York'da 100 dükkan birden açtı ve büyük ölçekli alım satım ve düşük fiyat politikaları şirket için etkili oldu ve gelişmesini sağladı.1912 yılıyla birlikte A&P esas politikası '' öde ve götür, dağıtım yok, kredi yok,reklam yok,telefon yok'' şeklinde tanımlanan ulusal dükkanlar zincirini kurma peşinde koşuyordu.
Oldukça fazla taklitçisi olmakla birlikte bunlar arasında Kroger's 1887 ve Safeway 1915'de kuruldu-A&P 1920'ler ve 1930'lar bounca gıda satışlarının % 50'sini sağlıyordu ve hakim durumdaydı. Firma 1930'lu yıllarda öylesine güçlüydü ki antitröst otoriteleri onu sınırlandırmak istedi ve onun etkin bir şekilde rekabet etme yeteneğini sınırlandırmak için yasak yollar işletilmeye başladı.
A&P piyasayı kotrol ediyor muydu? Şirketin içinde ve dışında bulunan bir çok kişi kontrol ettiğine inanıyordu. ama olaylar böyle olmadığını gösterdi. Şirket 1930'ların başlarında pazarlamadaki bir buluşu -süpermarket- önemsememe kararı alarak ilk büyük hatasını yaptı. Süpermarketler çeşitli kısımların (Et, pişirilmiş mamuller, kuru bakliye) bir katta bulunmasından ibaretti ve self-servis usulune dayalıydı. A&P bir bakkallar zinciriydi ve tezgahtar kullanıyordu, ölçek etkinlikleri ve daha düşük emek maliyetleri ile süpermarketlerin tezgahtar kullanan geleneksel bakkal dükkanlarından daha ekonomik olmasını sağladı. '' King Kullen the Price Wrecker'' ilk süpermarketi 1930'da açtı ve depresyounda yardımı ile çok başarılı oldu. Süpermarketler hızla yayılıyordu. A&P süpermarketlerin geçici bir heves olduğunua inandı ve bu akıma uymayı reddetti. Bunun bir nedeni de depresyon sırasında (1929 buhranı) yeni iş bulmakta güçlük çekecek tezgahtarlarına sadakat duygusydu.
Ancak A&P 'nin bu politikası, güdümü ne olursa olsun, rakibi süpermarketleden daha yüksek emek maliyeti ve daha yüksek fiyat anlamına geliyordu.Şirket başkanı John Hartford 1937'de biraz geç ve isteksizce olsa da A&P'nin süpermarket işine ciddi olarak girmesi gerektiğini karrarlaştırdı. Ne var ki A&P o zamana kadar piyasada ki payının yarsını kaybetmişti.
A&P 1930'ların başlarında ki yüzde 50 piyasa payını bir daha ele geçiremedi ama depresyonun hafiflemesi ve A&P süpermarketlerinin açılması ile kar düzeyi ve oranı tekrar düzeldi. 1950'lilerin başlarında bakkaliye dükkanları zincirlerinin %33'ünü elde etmişti. Eski günlerindeki kadar hakim değildi ama hala önde gelen zincir oydu.
A&P'nin ikinci var olma krizi 1950 ve 1960'larda banliyö çarşılarının açılışı oldu. A&P bu akıma da direndi, çünkü geleneksel şirket politikası, dükkan yerleri için uzun süreli kira anlaşması imzalanmasına karşıydı. Ne var ki , uzun dönemli kira anlaşmaları banliyölerde dükkan temin etme bakımından gerekliydi. Şirket politikası, piyasa gerekleriyle savaştı ve ikincisi kazandı. A&P hatasını kavradığında rakipleri ana yerleşim yerlerini ele geçirmişti.
A&P, yüksek kiralı banliyö alışveriş çarşılarında ki dev mağazalara gitmeden müşterileri cezbetmeye devam edecek kadar güçlü ve büyük olduğuna inanmıştı. Daha sonra ki yıllarda, benzin maliyetlerinin artması ve çok sayıda kadının işgücüne katılmasıyla, tüm alışveriş bir defa da yapılmaya başlandı. Diğer firmalar marka çeşitlerini artırırken ve gıda dışı malları stoklamaya başlarken A&P'nin küçük dükkanlarında ki raflar zaten doluydu. 1953 ve 1971 yılları arasında A&P 'nin gayrisafi satışları 5-6 milyar dolar arasında sabit kaldı fakat pazar payı % 30 'dan % 12'ye düştü. 1972 yılıyla birlikte para kaybetmeye başladı ve 1970'li yıllar da zarar etmeye devam etti. 1970'li yıllarda zarar etmeye devam etti. 1970'li yılların sonunda, sorulan soru A&P'nin güçlü olup olmadığından ziyade, artık yaşayıp yaşamadığı hakkındaydı.
1980'li yıllar başladığında A&P bir kez daha yeniden inşa ediliyordu. Bu fazla küçük ve uygun olmayan yerlerde açılmış dükkanlarının çoğunu kapatmak ve rakiplerinden taklit ettiği yeni pazarlama tekniklerini kullanmak suretiyle gerçekleştiliyordu.
Günümüzde bir zamanlar hakimi olduğu piyasa da var olma savaşına devam ediyor. Firma piyasayı kontrol eder mi ? A&P böyle düşünmüştür ve bunun yanlış olduğunu anlamıştır...
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Küçük İşletme Büyük Ekonomi - Sosyal Sermaye 4 Herkesin işçi olduğu bir toplumda sosyal ilişkiler giderek azalır. Ticaret insanlar ar...
-
Hür Teşebbüs Sistemi Kapitalizmin yılmaz savunucusu Amerika'nın yıllarca kapitalizmi tanımlamak için kullandığı kelimeler. Hür ...
-
7 yıl Önce Dolar Kurunu Öngören Ekonomist Malum bu günlerde herkes pür dikkat Dolar/ TL kurunu takip ediyor. Doların "inanılmaz...


Hiç yorum yok:
Yorum Gönder